Země zmoklých orlů
Po loňské, lehce
vlhké Ukrajině, byla volba jasná: Někam na jih a do tepla.
A protože průvodce
Albánií říká, že „v Albánii skoro neprší“, nebylo co řešit.
Přes zimu tak nějak
samovolně vykrystalizovala sestava účastníků, Tomáš věnoval spoustu času studiu
tras a teoretické přípravě vůbec, my ostatní jsme mu fandili a těšili se.
Datum odjezdu bylo
stanoveno na neděli 1.6. přímo ze srazu Motokonference,
bezprostředně poté, co kalné oči prohlédnou.
Z původních
čtyř účastníků jsme nakonec zůstali tři: Tomáš s Danem na fungl nových BMW
GS
Den 1.
Nejkratší trasa do
albánského Skadaru vede přes Maďarsko, Chorvatsko a
Černou Horu a měří
Den 2.
Ráno po zaplacení
28E za singl pokoj se snídaní vyrážíme dál na jih směr Gradačac
a Sarajevo. Končí nuda maďarských rovin, silnice se začíná zajímavě kroutit a
výjezd do sedla s 900 m nadmořské výšky dává zapomenout na její mizernou
kvalitu, množství vesnic a všudypřítomný binec.
V lese,
lemujícím silnici jsou na vyústění lesních cest červené cedule, upozorňující na
minové nebezpečí. Po chvíli stojí na silnici kolona aut a než se stačíme
rozhodnout, jestli ji předjedeme, proti nám jede několik tereních
aut a majáky a nápisy „minový tým“. Nahoře v sedle ještě několik dalších
policejních aut a sanitek naznačuje, že miny tu asi opravdu budou.
Začíná pršet a tak
zastavujeme na oběd v hospodě u silnice. Po jídle pokračujeme dál, před
další bouřkou se schováváme na benzinové pumpě spolu s policejním autem.
Policajt obdivuje moje XTčko, a na mobilu mi
ukazuje video svojí stopětadvacítky
na Beljašnici. Holt jiný kraj, jiný mrav. Na Beljašnici se jely v době zimních olympijských her
v Sarajevu alpské discipliny.
Bouřka před námi
ustupuje a tak v potocích vody, která teče po silnici spolu s bahnem
a vrstvou krup pokračujeme na Foču, odkud je to do
Černé hory coby kamenem dohodil.
Danovi umírá jeho
vodě neodolná navigace a tak od této chvíle spoléháme jen na mého starého Streetpilota a základní mapu, kterou do něj v šerém
dávnověku uložil americký výrobce s velmi matnou představou, že někde na
východě je Evropa.
Spolu
s mizerným značením to má za následek naše první zakufrování
a motání se po změti místních komunikací kolem toho zatraceného města. Nakonec
se odtamtud nějak vyplanceme a míříme na hraniční
přechod do Černé hory – Sčepan Polje.
Na mapě značená silnice první třídy má v reálu podobu naší silnice třetí
třídy mezi Vývratovem a Zakopanou Lhotou, asfaltu
poskrovnu, po bouřce mraky louží a bahna. Díky počasí máme za sebou dnes pouze
Za b) je správně! Drina vzniká soutokem Tary
s Pivou a před více než dvaceti lety jsem tady jezdil na kajaku. Takže po bahnité
cestičce dolů a ty vodácké kempy, co si je pamatuju,
jsou tady naštěstí dodnes.
Bereme chatku pro
tři, cena 5E za osobonoc, odmítáme pozvání na večeři
ve formě polévky z lipanů, které kempmajstr
nachytal v řece a jdeme duchnit.
Den 3.
Ráno, jak jinak,
zase začíná pršet.
Překračujeme
hranici za vítaného nezájmu místního četnictva a pokračujeme kolem přehradního
jezera hydroelektrárny na řece s oním roztomilým názvem Piva.
Ve skalách
zaříznutá přehrada s uzoučkou asfaltkou chvíli na levém, chvíli na pravém
břehu se spoustou tunelů musí být za sucha úžasným zážitkem. Takhle mi to spíš
připomíná demoverzi zájezdu do Norska.
Tam taky hodně prší. A proto jsem tam nikdy na motorce nechtěl jet!
Naštěstí množství
tunelů zmenšuje objem vody shůry spadlé na osobokilometr
na ještě únosnou mez.
Začas se déšť
umoudřuje, ale jsme z toho tak otrávení, že úzká cesta někam dolů k vodě,
kde má být nějaký zajímavý klášter, nás nechává zcela netečné. Tak snad někdy
příště.
Slušnou asfaltkou
překračujeme sedlo ve výšce
Bereme benzin,
zatím jsme všude platili kartou, tady si můžeme vybrat, protože v Montenegru je jako platidlo používáno Euro.
Furt drobně prší!
Kousek před
albánskou hranicí narážíme na úžasnou hospodu. Noblesní srubová stavba, krásný
interiér, akvárium s jedlými úhoři, chceme sedět venku jednak kvůli
motorkám, jednak kvůli našemu exteriéru, který ponejvíc připomíná hrocha
bezprostředně po bahenní koupeli, ale personál nás žene dovnitř.
Dáváme opulentní
500 gramovou porci mix grilu, 6 piv, kávy a loučíme se zaplacením 38E za všecky
ty dobroty pro tři lidi.
Hm, ta cesta na
Albánii je nějaká divná. Na to, že přechod Božaj je
jediným přechodem pro kamiony je to nějaké úzké. S bídou se tady vyhnou
dvě osobní auta. Ale jedeme správně, přechod je tady. Čekal jsem obvyklé
balkánské pruzení, ale kupodivu naprostá pohoda.
Pouze je potřeba vyplnit nějaký nesmyslný papír, jehož kopii si mám schovat, až
pojedu odtud. No fajn, na buzeraci jsem zvyklý z domova a tohle ještě ujde.
Na přechodu potkáváme
prvního motorkáře za naši dosavadní cestu. Angličan na GS 1200, jede
z Francie přes severní Afriku, blízký východ, Řecko, Albánii, domů.
Cestuje sám, prý ho nikdo nemá rád.
No, mne taky plno
lidí nemá rádo a jedeme tři. Asi na tom ještě nebudu tak špatně.
První albánské
dojmy jsou vcelku takové, jaké jsem čekal. Nížina kolem Skadarského jezera je
plná hnusných opuštěných staveb, všude zabordeleno a nevlídno.
Přijíždíme do Kopliku, prvního většího města v Albánii. No…města,
ony ty města jsou spíš vesnice s nějakou drobnou infrastrukturou,
například v Kopliku mají banku. Opravdickou.
Jdeme dovnitř,
měníme 100E za jejich 12 040 starých leků. Uvidíme, jak dlouho se
s tím dá vyžít. S těmi leky jsme to měli zkraje trochu zamotané. Mají
nové leky a staré leky. 100 starých leků je 10 nových leků. Bankovky, co jsme
měli v rukou, byly výhradně staré leky. Ceny jsou uváděny zpravidla ve
starých lecích s výjimkou ceny benzinu, ta je uváděna v nových
lecích. Těžko ale zjistíte cenu natankovaného paliva, protože stojany jsou
dovezeny z různých zemí Evropy a signalizují Vám cenu tu v DM, tu
v lirách či jiné měně. Ne všude to mají nastavené tak, aby Vám to ukázalo
cenu natankovaného paliva a vědí proč. Hned u první pumpy to se mnou zkoušeli.
Cena litru N 95 se pohybuje v rozmezí 150-160 nových leků, tak je dobré zvládat velkou násobilku.
Pár tankování a byli jsme v tom mistři.
S tím
tankováním: Mám trochu problém. Ty zatracený GeeSa
žerou při pohodové jízdě
V Kopliku točíme na severovýchod k našemu dnešnímu cíli,
vesnici Thethi v centru stejnojmenného národního
parku.
Najít cestu, na
kterou máme odbočit, je trochu problém. Specifikem Albánie je praktická neexistence označení měst a obcí,
natož potom nějaké směrové tabule. Jediná trochu použitelná mapa země, o které
vím, je 1:220 000 od Reise Know
How a i u ní autor evidentně v hojné míře
zapojoval fantazii tam, kde chyběly znalosti.
Nakonec cestu
najdeme, je to silnice druhé třídy, na mapě značená žlutě, a do Thethi to máme nějakých
Kousek, že?
No, jak se to vezme:
Nebude od věci si
něco říct o místních komunikacích. Silnice, značená jako dálnice, je
dvouproudová asfaltová komunikace. Silnice značená červeně jako první třída, je
zpravidla asfaltová, ale může to být i šotolina s opatrností sjízdná
osobním autem. Žlutě značená silnice je hlinitokamenitá
cesta, zkrátka takový enduroráj, a cesty značené černě
mohou znamenat cokoliv, od šotoliny, přes lesní cestu, po které někdo projel
naposledy před čtrnácti dny, až po prostou neexistenci jakékoliv možnosti další
jízdy.
Ještě jsem zapoměl na silnice značené bíle. Ty mohou být cokoliv ve spektru mezi červenou a černou. Na
skutečnost, že mají pouze dva druhy silnic – ty částečně nebo pravděpodobně
asfaltové a ty ostatní, poměrně pozoruhodná fantazie v jejich barevném
značení.
Takže jedeme na Thethi. Cesta strmě stoupá a po pár kilometrech jsme
v regulerních horách. Škrábeme se do sedla ve
výšce
Thethi. Pár kamenných baráčků u paty lesa, koutkem
oka zahlédnu ceduli s namalovanou postelí a Xtčko
tam zatočilo samo jak kůň do domovské maštale.
Chlap
s ženskou, nějaký malý děcka, dole bydlí a nahoře mají dva pokoje, každý
s evropským příslušenstvím, na pronájem. Chtěji
22E za osobu s večeří, rakií, vínem a snídaní.
Může se to zdát hodně na tak chudou zem, ale dali jsme to rádi.
Přichází nějací
sousedi, rakia stíhá rakiu,
večeře v objemu, který se nedá zkonzumovat, červené víno dobré, nadáváme
na počasí a paní domu říká:“Inu Albánie“. Asi holka nečetla průvodce, ve kterém
se praví: „v Albánii skoro neprší“.
Den 4.
Ráno se hrabeme
z postelí, venku mlha, do ničeho se nám nechce. Bojler, který jsme včera
zapnuli, přes noc odvedl nějakou práci, ale voda jenom ukapává. Bodejť by ne,
když teče z artezské studny pár metrů nad
barákem. Zapnout čerpadlo by šlo, ale takový nápor elektronů by rozvodná síť
vesnice taky nemusela přežít.
Snídáme, mlha se
pomalu rozpouští a neuvěřitelné se stává skutkem – leze sluníčko!
Tak ještě další
kávu, napsat do knihy návštěv, jak nám chutnalo, dosušit věci ze včerejška a
jedem.
Sjíždíme dolů
k řece Shalë a otevírá se nám neuvěřitelný
výhled na panorama okolních hor. Thethi leží na
horním konci údolí, které je uzavřeno stěnou několika kopců s výškou přes
Pak už žádná cesta
není, jen kamenitopísčitá koryta po jarním tání a
končíme u paty stěny v nadmořské výšce 1 020m. Jestli mi GPS nekecá, tak
ta kolmá stěna hory Paplukut nad námi je vysoká 2 569m.
Dáváme pauzu, ledové
kafe, to my máme s Tomem rádi, moje „kávy není
nikdy dost „ už používá pomalu častěji než já, všechno tady voní mateřídouškou,
mátou, a kdoví čím.
Pomalu se spouštíme
zpátky do údolí, kolem pověstných albánských bunkrů, Dan je chce pořád zkoumat,
přitom na nich nic není, pár prefabrikovaných železobetonových bloků
naskládaných na sebe jak Lego ve dvou velikostech – pro jednoho chlapa
s kulometem, nebo ty větší, do těch se snad vešlo i nějaké to dělo. Jsou
z konce šedesátých let, kdy se Albánie rozloučila s Varšavskou
smlouvou a začala mít pocit, že by Velký
Bratr mohl přijít na soudružskou návštěvu, jako k nám o rok později.
Měli kluci albánský
kliku, že to je z Ruska z ruky, a taky s internacionální pomocí spřátelených armád sousedních států Brežněv v tomto případě počítat nemohl.
Jedeme dolů podél
řeky, která před očima mohutní, protahuje se řadou kataraktů a padá
z jednoho vodopádu do druhého. Prakticky se nedá jet, pořád zastavujeme a fotíme.
Trochu bloudíme,
protože vzdálenosti na mapě neodpovídají skutečnosti, chytáme svoji dnešní
dávku deště a nakonec s pomocí místních nacházíme správnou odbočku na Ndreaj a šplháme po nádherné šotolině k sedlu, za
kterým je vedlejší údolí řeky Kir.
Cesta je naprosto úžasná,
vápencová šotolina po dešti rychle vysychá a docela drží. Xtčko
ten krpál zvládá na dvojku, jenom tahám za plyn a
trsám si a trsám. Bavoři za mnou trochu laborují se zbytečně dlouhou jedničkou,
ale evidentně si to užívají taky.
Nahoře pod
sedlem ve výšce
O kousek dál
narážíme na dostavníkovou stanici. No, stanici, zkrátka představte si zděnou
přízemní kostku přibližně ve tvaru krabice od bot se dvěma okny, stříškou přede
dveřmi na podpěrách z klacků, s uvázaným oslem u úvaziště,
teda tam, kde v každým správným westernu mají uvázané koně.
Fazonu tomu kazil
jen nápis kafe – bar na zdi. Uprostřed naprosté pustiny
Koukáme na tu
absurditu, ale nakonec nám to došlo.
Albánci
v horách moc auta nemají. Doprava mezi vesnicemi je obstarávána starými
mikrobusy Mercedes, které pendlují po nějaké trase desítky kilometrú.
Celý ten pendl se ovšem odehrává v režimu jednička, za mimořádně
příznivých podmínek i dvojka, ale jenom na chvilku. Logicky z toho
vyplývá, že návštěva babičky v 30 km vzdálené vesnici a cesta zpět je
záležitost na dva dny.
A tyhle dostavníkové
stanice slouží jako občerstvovny a útulny šoférů a
pasažérů.
Překračujeme sedlo a
sjíždíme dolů ke Skadaru. V Ura
de Mesit, kousek od Skadaru,
jsme kolem šesté večer a vzhledem k tomu, že se tady stmívá dřív než u
nás, nejvyšší čas se poohlédnout, kam hlavu složit.
Odbočujeme na Ukbibaj, stoupáme do kopců a táboříme na slepé odbočce
vedle silnice.
Den 5.
Dnes by nás měl
čekat nádherný zážitek – plavba trajektem po jezeře Komani.
Ráno bleskově balíme
a jedeme do Skadaru doplnit zásoby. Sotva sjedeme
z kopců, chytáme neuvěřitelný liják, během půl minuty jsme durch, ani jsme
nestihli vytáhnout nemoky.
Ve Skadaru se sušíme před kavárnou u benzinové pumpy, která
zároveň slouží jako čekárna vedlejší policejní stanice, dáváme vynikající
albánské piccolo a jedeme do centra nakupovat.
Neuvěřitelný chaos.
Pro albánce je jízda autem evidentně společenskou
záležitostí. Okna otevřená, rádio naplno, je potřeba se pozdravit se všemi, kdo
jedou proti mně, troubit na všechny
kolem a hlavně se dobře bavit. Na čtyřproudové hlavní třídě se
v protisměru derou cyklisti a mopedisti a ono to
kupodivu všechno funguje, všichni jedou, nikdo se nevzteká, nikdo Vám neukazuje
za vzteky poslintaným předním sklem že jste jednička a všichni jsou
v pohodě. Určitě mají nějaké dopravní předpisy, jinak by neměli dopravní
značky. S jejich respektováním se však moc nezatěžují a nejde spoléhat, že
když jste na hlavní, tak máte přednost. Jezdí se však pomalu a tak nějak
uvolněně. Uměl bych si zvyknout.
Jedeme podél řeky Drin k první přehradě celé kaskády,na této řece
postavené, k jezeru Ligeni i Vaut
të Dejës. Celá kaskáda slouží jednak jako dopravní
cesta, ale hlavně jako zdroj elektřiny pro většinu země. Kvalitní asfaltka plná
nádherných zatáček se kroutí mezi kopci, které tenrokrát
nejsou vápencové, ale zdejší žula si libuje v kombinaci červené a zelené
barvy.
Krátce po obědě
šplháme na další přehradní hráz, projíždíme vrcholovým tunelem a jsme
v přístavišti trajektu v Komani.
Tomovy zdroje hovořily, že trajekt jede v osum hodin ráno. Teď jsou dvě odpoledne, jestli pojede nebo
ne je nám fuk, protože v okolních kopcích bychom
mohli jezdit donekonečna a pořád by bylo co objevovat.
V přístavišti,
což je malá plošina na konci tunelu, je parkoviště a ke skále přilepený hotýlek
s hospodou, obojí notně socialistického střihu. S domluvou to
zkoušíme různě, nakonec se chytá ruština.
Trajekt dnes pojede,
někdy mezi třetí a čtvrtou, spíše prý dává přednost čtvrté. Hospodský nás vede
do kuchyně a v lednici vybíráme, co má uvařit. Vyhrála to nějaká porcovaná
ryba, brambory, žádná sláva, zapíjíme to slušným místním Tiranským pivem. Jsou
čtyři odpoledne, potom pět a trajekt nikde. Melancholicky lámeme jednu Tiranu za druhou a nezbytností se stává návštěva místního
sociálního zařízení, což je betonová zídka za hospodou.
Za ní je prostor
symbolicky rozdělen na pánské a dámské turecké „dřepadlo“
v intimní blízkosti, zřejmě ku snadnější komunikaci obou pohlaví.
Zajímavé bylo, že
místní pánové mají evidentně lepší mušku při zaměřování do cílohého
otvoru, než dámy. Když jsem ty děvčata pozoroval, jak tam kráčí naboso v jarmilkách, hluboce jsem se sklonil před jejich odvahou.
Je půl šesté a
trajekt je tady. Regulerní velká šífa
pro několik kamionů a hromadu osobních aut, o motorkách nemluvě. Než se to
všechno vyloží a naloží, je dávno po šesté a my máme vztek, protože se bude
blbě fotit a do Fierzö
přijedeme potmě a bude se blbě hledat tábořiště.
Jezero Komani, jehož hráz byla postavena v sedumdesátých letech je dlouhé asi
Neuvěřitelné je, že
na srázech nad jezerem žijí v izolovaných domcích tu a tam zřejmě nějací
lidé. Bez jakékoliv možnosti přístupu k domu suchou nohou a zcela
odříznutí od světa. Malinkatá políčka a stezky dolů k vodě, kde byla
přivázaná pramice, lidskou přítomnost potvrzují. Kam však na té veslici jezdí,
když do Komani nebo Fierzö
je to z poloviny jezera
Plavba je úžasný
zážitek. Trajekt kličkuje mezi strmými stěnami, které se tyčí stovky metrů nad
naše hlavy a souká se do skulin, které nejsou o moc širší, než loď sama. Ze
stěn padají vodopády…
Zkoušíme to fotit,
ale tohle žádný fotoaparát nezachytí, popsat tu scenerii a atmosferu
neumím. Jak říká náš kamarád, co s námi nakonec nemohl jet – to je tak
krásný, že to ani nejde vyfotit. Tak mu alespoň zlomyslně voláme, aby si tu
krásu užil s námi.
S prvními
známkami stmívání trajekt přiráží k molu ve Fierzö.
Rampa ještě není dole, motorky letí vzduchem a svištíme hledat nocleh.
Kousek za městečkem,
směrem na Bajram Curri, to
s posledními zbytky světla lámu doleva na strmou kamenitou cestu podél
potoka a po pár stovkách metrů končíme na jakž takž rovném pláccku,
vypaseném kravami vedle cesty. Naštěstí je sucho, takže pozůstatky jejich
činnosti jde snadno odkopat, abychom mohli postavit stany. Kravince jsme
uklidili, co jsem však podcenil a tragicky pocítil hned poté, co jsem do stanu
usedl, byl neuvěřitelně podlý bodlák a centimetrovými ostny na listech, který
mi zůslal pod podlážkou stanu. Podlážka pro něj
nepředstavovala žádnou překážku a s kordurou
mých kalhot si poradil stejně lehce.
Hned, jak jsem
přistál zpátky na zemi, na něj rezignovaně hážu karimatku a jdu spát.
Den 6.
Ráno mne moje
senilní nespavost žene ze spacáku jako obvykle prvního. Courám kolem stanů,
slezu k potoku, koukám, že je plný kdejakého bordelu,
takže cesta nevede jenom k pastvisku ale taky k nějaké dědince nad
námi. Vařič je ve stanu u Dana, tak si ani to kafe neudělám.
V průvodci
píšou, že albánské hory jsou plné divoké zvěře, medvědů, rysů, vlků, uvidíme.
Zaklekávám u Danova
stanu, kde má hlavu se dá lehce zjistit podle strašných zvuků, které
v noci vyluzuje, a začínám funět. Poté k funění přidávám hluboké
bručení a hrabu v trávě kolem.
Brutální chropot ve
stanu utichá a je nahrazen nejistým tichem. Můj medvědí projev už dosahuje
dimenzí slušného grizzlyho a ze stanu se ozve nejistý hlásek: Tomeee, Tomeee, tady je nějaké zvířeee.
Tomáš už je vzhůru,
kouká zpod stanu a evidentně se dusí.
Grizzly s funěním
mizí v křoví, Dan leze vyjeveně ze stanu, kouká na Toma,
mne nevidí, už jsem dole u potoka. Jdu zpátky a konečně si můžu uvařit to kafe.
Dnes máme
v plánu dojet do údolí řeky Valbonö, což je jenom pár desítek kilometrů.
Tak se tady ještě trochu
porozhlídnem. Po snídani jedeme zpátky do Fierzö, na návsi v kavárně další vynikající piccolo, obvyklá debata s místňáky
odkud, kam a vůbec, potom nákup v místním konzumu.
Prodávají tady
výborné italské džusy. Broskvový, hruškový, neuvěřitelná dobrota proti těm
svinstvům, co předkládají jako 100% džus u nás.
Kolem přístavu
trajektů jedeme po pravém břehu přehrady k ústí přítoku Nikajt a proti jeho proudu nad obcí Tetai
nacházíme úžasné tábořiště. Krásná loučka na břehu křišťálově čisté řeky,
neviditelná z cesty. Škoda, že je ráno a musíme jet dál. Uděláme pár
fotek, svlékáme se a lezeme do vody. Brutálně studená. Beru prut, dávám malou
rotačku a zkouším štěstí. Jako obvykle, 2 malí pstroužci
kolem
Nad námi je vesnice Shjëngjergi, ve které máme odbočit na severovýchod a dostat
se tak do Bajram Curri ze
západu. Cesta má charakter nepoužívané lesní cesty, v rozporu s mapou
se různě větví a kroutí, jedeme víceméně intuitivně podle kurzoru na mé GPS,
který se osamoceně vrtí ve žluté prázdnotě velkoplošného displeje.
Podle mapy jsme
vzdušnou čarou asi
Bajram Curri je
standardní albánské provinční městečko, Jedna ulice s odchody a tržištěm,
pár bočních ulic, několik nechutných rozpadajících se paneláků a dál nic.
Prostě normálka. Postaveno bylo nově v šedesátých letech jako správní
centrum oblasti. Pojmenovali ho po slavném bojovníkovi za nezávislost, který
tam má do dneška sochu s lehkým kulometem v ruce. Náramnej
fešák.
Na ulici si dáváme
po půlce kuřete, nějaké to Tiranské a jedeme dál do Valbone.
Prašná cesta za městem náhle zahybá doleva novou
asfaltkou s lipovým stromořadím, je mi to podezřelé a no richtig. To není veřejná komunikace ale cesta v sídlu
nějakého místního bosse.
Tak zpátky na
šotolinu, most přes kaňon řeky a hurá nahoru.
Údolí Valbone bylo v minulosti rekreačním centrem, byly tam
i nějaké hotely, v současnosti vše poničené a zchátralé. Průšvih začal
v roce 1997, šest let po svržení komunistů. Stát si neuhlídal bankovní
sektor, banky začaly nabízet nereálné úroky, které pak řešily systémem letadlo
a v roce 97 to celé prasklo, statisíce lidí přišlo o úspory a vzali útokem
všechno, co zavánělo státem. Kasárna, policejní služebny, městské úřady, hotely
i dětská hřiště. Od té doby albánská armáda postrádá mimo jiné i 750 000
automatických pušek a samopalů. 250 000 se prý už našlo.
Cesta do údolí se
rozšiřuje a do budoucna prý přibude i asfalt, potkali jsme několik mikrobusů
s ječícíma děckama va
výletě, zkrátka trochu moc civilizace na můj vkus.
Táboříme na břehu
řeky a máme za sebou první den, kdy jsme nezmokli.
Po večeři courám po
louce a nacházím zajímavé věci. Nábojnice 7.62x39 mne až tak moc nepřekvapuje,
ale nábojnice 7.62 Tokarev
mi vrtá hlavou. Že by se až sem dostaly po vyřazení z armády i naše ČZ 26?
Lov je
v Albánii zřejmě oblíben. Občas z lesa houkne rána z brokovnice,
občas ostré prásknutí z Kalašnikova a někdy,
když si to ten trouba špatně přepne, mu to zarepetýruje
3x. Po čem střílí nevím, zvěř jsme neviděli žádnou. Ale možná je to jak
s těmi pstruhy: na velikosti nezáleží.
Den 7.
Ráno opouštíme Valbonské údolí. Kromě krásné kajakové
řeky se mi tu nejvíc líbily opevněné věže, ve kterých se ukrývali muži
z rodin, proti kterým byla vyhlášena krevní msta. Pozoruhodný zvyk, zde
oblíbený dodneška, je rysem celého pásu od středomoří až po Kaspik
s identickým řešením úkrytů ve věži.
V plánu je pro
dnešek přejezd k Lurským jezerům. Docela štreka,
ale z poloviny po červené, tak by to mohlo odsejpat.
Chyba lávky – za Fierzö kolem stejnojmenného jezera
nás čeká regulerní offroad.
Najíždíme na E
Pak se to celé
začíná šmodrchat. V jedné levé vracečce je na
cestě pár potůčků vody, nic mimořádného, jako ostatně v každé druhé
předtím. Zaklapávám, přejiždím vodu, lehce tomu
přidám, přední kolo mi natřikrát uklouzne, nějak to rovnám, pak klouzne zadní a
už se válím. Podvědomě se jí držím, kdyby se kantla
tak uleti topcase. Levý
loket s protektorem si vrazím do žeber, odkud to nechutně křupne. Kluci
sbírají motorku, já sebe, pak ještě chvilku hledám po zemi zbytky sebevědomí a
jedeme dál. V pozdním odpoledni jsme
v Kukësi. Potřebujem
koupit chleba, pojíždíme po městě, místní fracci povykují a pár jich hodilo
šutrem. Asi krajová specialita, jinde jenom mávají. Kupujem
chleba, z bankomatu taháme nějaké Leky a pryč. Za městem u silnice stojí
ten jejich malý kafe-bar a v něm dva rakušáci.
Jeden na LC8 a druhý na Africe z roku 1991. Dáme nějaké jídlo a zatímco
jíme, přijíždí totálně zlitý policajt a nenapadne ho nic lepšího, než že se
sveze na mojí motorce. Dá mi dost práce mu nejdřív zabavit klíče a pak ho
z toho sundat. Zbytek sestavy popíjí Tiranské a královsky se baví.
Podél Drini të Zi vede na jih zase šotolina. Blíží se večer,
nejvyšší čas zakempovat. Než se stačíme někde
upíchnout, schytáváme nechutný liják, který si z našich nemoků vůbec nedělá těžkou hlavu a promočí nás durchumdurch. Sotva je vidět alespoň na pár metrů, jedeme
dál a kempujem
Den 8.
Ráno naštěstí svítí
sluníčko, sušíme stany, oblečení, telefony. Nahoře ve stráni je slyšet povědomé
bublání a postupně se vynořuje několik motorek. Svítíme, troubíme, máváme vším
možným, ale nic. Nakonec Danovi rupnou nervy, v sandálech a
s otevřeným topcasem míří na cestu. Zastavuje
druhou púlku kolony. Pomalu jedu v jeho stopách.
Je to snadné, z otevřeného topcase postupně
označkoval cestu většinou svých svršků i spodků.
Pochopitelně jsou to
oni – další parta z Motokonference, kteří jedou
Albánii v opačném směru než my.
Holt svět je malej.
Nemá cenu dál sušit,
stejně zase zmoknem, jedeme dál na jih.
Proti proudu Drini do Arasu, tam je pstruží farmička s hospodou, a to my umíme ocenit. Pstruzi
jsou výteční, frapé vcelku taky, s počasím je to
horší. Na východě máme pohoří kolem Makedonské hranice – tam leje. Na západě máme Dejëský
masiv s Lurskými jezery, tam leje
taky. Volná je akorát cesta na jih k Peshkopi,
velmi nemalebnému městečku s lázeňskou pověstí, kde nakonec skončíme
v hotelu příslušnému místním lázním. Cena za osobonoc
10E ve slušném standardu se snídaní.
Kluci jdou na
výzvědy do města, mě bolí žebra, jsem otrávenej, jdu
spát.
Den 9.
Ráno kupodivu
neprší. Naivně na to skočíme, zablokujeme si pokoj ještě na jednu noc a nalehko
vyrážíme k jezerům. Po
Dereme se nahoru a
jak jinak, začíná zase lejt. Ve
Bavoři se neklepou o
nic, pouze se dohadují, jestli to malé prťavé, co jim čouhá vzadu z válce
je svíčka, nebo nějaká jiná elektronická vychytávka.
Koneckonců mají válce dva a na jeden se dá dojet lán světa, to znám z Trabanta.
Naštěstí déšť
polevuje a v sedum večer jsme na hotelu. Jdeme
zapít a zajíst žal do hospody, kterou včera kluci našli. Průvodce tentokrát
nelhal, když se tam píše, že Lurská jezera jsou pro
turisty po dešti nedostupná.
Den 10
Po včerejšku toho
máme docela dost, pomalu balíme a podél Makedonské hranice pokračujeme na jih.
Charakter krajiny se mění, kopce už nejsou tak vysoké a skály už nepřevažují.
Krásnou krajinou podobnou Nízkým Tatrám se suneme na jih, vychutnáváme si že
neprší, zastavujeme, povalujeme se ve voňavé trávě a u městečka Librazhd s bohatou časovou rezervou kempujeme na
soutoku řeky Koponit s nějakým potokem.
Den 11.
Ráno nás budí
sluníčko, jdu se podívat k řece a na zpáteční cestě narážím na zajímavé
stopy v písku. Podle jedné by to mohl být rys, ale to by musel mít rozměry
tygra. Na dalších stopách jsou vidět i drápy a delší stopa chodidla. Že by
medvěd? Vedle jdou ty samé stopy, jenom o něco menší. Vedou přímo k našim
stanům.
Dnešní plán byl
dojet k Ohridskému jezeru a zítra pokračovat po
proudu řeky Devolit cca
Lidé míní, bacil
mění. Danovy každodenní ranní jásavé výkřiky nad konzistencí a pravidelností se
mění v rozpačité ticho a zmuchlaný nazelenalý obličej signalizuje změnu
plánu.
Po nezbytné dávce Endiaronu vyrážíme do Librazhdu,
odkud vede červená na západ. Po pár kilometrech se krajina zázračně mění,
kvalitní asfaltka se spoustu nových hotelů, benzinových pump, hospod, cítíme se
jako v úplně jiné zemi. Zastavujeme na oběd, hospodský nahazuje agregát a
peče nám kuře. Káva už nebude, to mu nestojí za to agregát znovu startovat.
S funěním se
drápeme do sedel a jeli bychom dál, nebýt Tomovy
zplihlé zadní TKC s výmluvně trčícím hřebíkem. Žádný problém, hlásí
hospodský poté, co jsme ho cvičně poslali pro ráčnu.
Nakládá Toma i se zadním kolem a v oblaku prachu
a smradu ze spálených gum mizí.
Mrak si ještě ani
pořádně nesedl a jsou zpátky. Zalepeno, tak díky a ahoj.
V Drači projíždíme centrem, kolem přístavu, a na docela pěkné
kolonádě dáváme piccolo s partičkou němcú na starých GS 100. Hledáme kemp v severní části
města u starého římského přístavu. Pár stovek metrů od centra se hlavní třída
mění v nám dobře známou šotolinu, idyla krásné pláže je v reálu
znehodnocena terminálem s obrovskými kulatými zásobníky plynu.
Po kempu, označeném
na mapě, samozřejmě ani vidu.
Na konci cesty je
malý bar s terasou, nechají nás tady přespat na trávníku. Už se nám nechce
nic hledat, koneckonců kdyby pršelo, schováme se na terase. Pár večerních
Tiranských, bloumáme kolem špinavého moře s pevnůstkami na břehu i ve vodě
a jdeme spát.
Den 12.
Je čtvrtek ráno,
trajekt nám jede až zítra v poledne, Dan mění barvu z travní zeleně
směrem k normálu, je rozhodnuto. Kašlem na trajekt a vezmem
to po ose. Černá hora se dá projet několikrát a pořád je na co koukat. Přes Skadar a Koplik na hranici, odevzdáváme ten nesmyslný papír,
co jsme nafasovali na cestě tam a za
soustrastných kondolencí celníků kvůli porážce našich od Portugalců na Euru se
loučíme s Albánií.
Naši známou hospodu
kousek od Podgorice samozřejmě nemineme bez
povšimnutí a nechutně přejezení pokračujeme,
tentokrát jinou cestou, na severovýchod. Kaňon řeky Morača
je pořád stejně krásný jako před dvaceti lety. Z asfaltky, zaříznuté do stěny, koukám dolů a hledám pstruhy, kterých tady
byly spousty. Dnes nic. Jak jinak, začíná zase pršet. Kousek od Kláštera Morača je na odpočívadle malé bistro, pod bistrem pár
útulných chatek s vlastním sociálním zařízením a teplou vodou, není co
řešit. Večer beru prut a jdu k vodě.
Před dvaceti lety
tady byla pustina a z kajaku ta silnice nahoře nebyla ani vidět. Tehdy
jsem trochu ujel ostatním, nikde ani noha, a najednou na balvanu uprostřed řeky
dvě postavy. Jedu blíž, dvě ženské postavy. Ještě blíž – dvě krásné, úplně nahé
ženské. Jsem ještě blíž….jééé ahoj Jitko, co tady
děláš?
Svět byl malej už tehdy. Dneska tady pstruzi nejsou, Jitka taky ne,
škrábu se do srázu k chatkám.
Den 13.
Noční liják je pryč,
nicméně je zataženo a vypadá to na další den v nemocích. Dotaz domů na
počasí to potvrzuje – další fronta je nám v patách. Tak rychle sbalit a
pokusit se udržet v tom okně mezi dvěma frontami. Celkem se nám to daří,
krásná silnice podél Tary na Bělopolje
a Užice s náhorními plošinami kolem
Před Novim Sadem za deště končíme v motelu.
Den 14.
Ráno najíždíme na
dvouproudovou komunikaci, kterou Srbové nazývají dálnicí a ještě na ní
nestydatě vybírají poplatek 5E, v Szegedu platíme
4E za maďarskou dálnici a přes Budapešť, Györ a
Bratislavu to kupodivu zasucha ženeme k domovu.
Před Lanžhotem se naše cesty dělí – kluci pokračují po D1, já už
té lajny mám až po krk, tak jedu na Strážnici, Uherské Hradiště, v Buchlákách u Trampa obligátní dršťkovou, ještě stačím
politovat kolegu čopráka, který si přisedl ke stolu a
lamentoval nad stavem svého pozadí po ujetí světe div se celých
Epilog:
Ujeli jsme na téhle
cestě celkem
Celá ta sranda nás
každého přišla na nějakých 12 000 Kč, neuměli jsme to přesně spočítat, ale
na téhle částce jsme se tak nějak shodli.
Jestli jste ujetí
zrovna na tenhle styl motodovolené, tak neváhejte,
protože za pár let už to nebude ono.
Jak říkal onen němec
Ladislavu Mňačkovi v Dlouhé bílé přerušované
čáře: Máte krásnou zemi, a nemáte v ní turisty. Važte si toho. Až turisti
přijdou, poserou vám vaše lesy, vypijou
všechnu žinčic, a vám nezůstane nic.
Ten scout německé cestovní kanceláře, kterého jsme potkali
hýkajícího blahem v Thetu je toho dokladem.
Text: Michael
Fischer
Foto: Tomáš Kala