Pondělí, 5. 6. 2006
Dneska máme hafo času, takže z pelechů lezeme až kolem osmé, já osobně jsem z pytle vytlačen nitrotělním napnelismem. Je lehce oblačno, tedy ideální počasíčko pro balení. Uvaříme a spucneme snídani, a čeká nás to, co z duše nenávidím na podobných poutích – bourání kempů. Halt, dělat se to ale musí, takže ať je to za náma!
Do Zeebrugge už je to jenom skok, poslední dvacka kiláků je už po normální silnici mezi tratí, skladišti, továrními halami a jednotlivými bazény přístavů. Terminál Superfastu je zbrusu nově vybudován mezi tímhle industriálním balastem, halt asi nákladová položka pozemního zařízení byla stlačena dolů:-)…. Ale mě osobně to nevadí, a koneckonců je jedno, jestli se nakládají lidi v plechovkách nebo kontejnery, logisticky je to totéž:-) akurát lidi maj víc keců.
Terminál se mezi tím probudil k životu a začíná odbavovat. My přijdeme na řadu asi po půlhoďce, a jsme bez jakýchkoliv problémů odbaveni a přikázáni do lajny číslo jedna, kde už pár motorkářů stojí. No a protože už nikam nepojedeme a do díry v lodi se trefíme, táhnu lahvinku se špírákem a tohle, tohle musíme zapít! Tedy, popravdě, dáme striktně jen jednoho prcka.
Hned vedle nás přistává anglický (lépe řečeno skotský, na jemné nuance si musím dát pozor, Škoťáci jsou na tohle hákliví a vysazení) skútrista, doprovázený posádkou v autě. Náčelník se s nimi ihned dává do řeči, a na mně je, abych je pohostil moravskou živou vodou. Jo, proč ne, tenhle způsob konverzace používám dosti často:-)). Dáme dalšího prcka a slivovice se dočká uznalého zamručení ze strany ostrovanů. A pak již jen tak nezávazně pokecáváme, času na to máme spoustu. Ale pořád, je líp čekat dvě hodiny na trajekt než se přiřítit dvě minuty po konci odbavení. Dva dny čekání na další spoj by za to nestály:-(.
Krátce po čtvrté se konečně opodál postávající loading officer probudí k činnosti a vyzve nejprve autaře k nájezdu na loď, pak již je řada na nás. Jsme navedeni na místa hned vedle centrálního „ostrova“ obsahujícího schody, výtahy, kabelovody a šachty vzduchotechnik, lodníci nás řadí tak, aby nám vyhovovaly kotvicí body v palubě. Pak dotáhnou popruhy s ráčnama a kotví mašiny jednak k podlaze, druhak mezi sebou, takže tvoří dohromady homogenní masu. Všichni zatím vybalují z báglů potřebné věci na těch osmnáct hodin pobytu. Docela se nás tu sešlo dost motorkářů, převažují Germáni, zdá se, že obdobný nápad co my měli i ostatní.
Vystoupáme pěkně po schodech (výtahy jsou beznadějně obsazeny těmi z nižších palub) až do osmičky (parkujeme na decku pět), projdeme kabinovou chodbou až na záď, kde jsou naše air-seats v malém sálku. Moc se nás tu nesejde, tak k deseti lidem, baťůžkáři, motorkáři a pár mírně divných a ještě divněji hovořících existencí. Do regálů na stěně naházíme vše, převlíkneme se (tedy ti, co něco mají, mezi nimi i já, nadšený z toho, že vypadnu z kalhot) a hybaj na obhlídku. Po ní zabíráme jeden stolek v „Havana Club“, což je něco jako herna. A je čas na první ostrovní pivko, „John Smith’s“ bitter ve mně zmizí po parném dni jako když plivne na rozpálenou plotnu.
Loď pozvolna vytáčí „čelem vzad“ v přístavním bazénu, bahno zvířené ejektory a šrouby kalí pěnící se vodu kolem trupu, a díky výšce paluby můžeme sledovat přístav jako z otáčivé restaurace. Zeebrugge je přístav ryze nákladní (kromě naší společnosti) a jeho kus má pronajato i belgické královské námořnictvo. Pár šedých korvet a fregat kotví opodál. Tento přístav měl pohnutou historii za první světové války, kdy byl s Oostende posledním a nejbližším Anglii, který se podařilo dobýt císařským německým armádám. Byl využíván hlavně ponorkovým loďstvem (U-boot flotte Flandern) , kotvícím ve vnitrozemí poblíže Brugg, a na oceán se dostávajícím cca dvacet kilometrů dlouhým plavebním kanálem. To vše leželo britským admiralitním lordům hluboko v žaludku, takže se posléze odhodlali provést odvážnou námořní operaci proti Zeebrugge. Námořní výsadek měl zničit přístavní zařízení, a staré vyřazené válečné lodi (křižníky a torpédoborce) měl být potopeny v zaústění kanálu do přístavu tak, aby ponorky byly „zašpuntovány“ ve vnitrozemí. Vlastní operace nedopadla zvláště úspěšně, výsadek sice dosáhl dílčích úspěchů za cenu velkých ztrát, blokádní lodě se však nepodařilo potopit tak, aby totálně zablokovaly přístav. Ponorky tak za přílivu mohly proplouvat, časem byly vraky odstraněny a vše fungovalo jako před tím. Něco je na:
http://forums.military.com/eve/forums/a/tpc/f/477196362/m/6420041470001,
http://www.nirya.be/snv/zeebrugge/zeebrugge.html,
http://www.firstworldwar.com/source/zeebrugge_admiralty1.htm,
http://www.portofzeebrugge.be/content.asp?p=69.
Čas ubíhá jen zvolna, odpočítáváme ho jednotlivými pivy, Náčelníkovi využijí otevřeného shopu a divertují do francouzských červených vín.
Už se stmívá, když se shodneme opět na karetní hře, tentokráte volíme „žolíky“. Ale, nesnáz na obzoru, pakliže jsme se „neshodli“ na přesných pravidlech „ferbla“, tak teďka se už regulérně zhádáme. Každý totiž zná nějakou tu časoprostorově odlišnou variantu, hlavní spor tkví v podmínkách vyložení a zavření hry. Náčelník z moci jemu svěřené prosazuje nějakou „bulku“, což má být ta nejlepší varianta, ale nikdo, ani já, jsme o ní neslyšeli. Nakonec to tedy vyřeší pár her „nanečisto“, ale stejně se leckdy dostaneme do sporu. No nic, kdyby jen tohle bylo, fajn by bylo:-))… Trasa: Zutendaal, Genk, A13/E313, Antwerpen, A49, 31, Zeebrugge Ujeto: neodečteno, viz následující den Tank: ESSO Genk 13,70 l 18,41 €, Damme Moerkerke 8,75 l 12,37 €
|