Čtvrtek, 8. 6. 2006
Ráno se dneska moc nevycajchnovalo, sice "no rain", leč oblačnost je fotogenicky rozvěšena po okolních vrcholcích. Mně to až tak vadit nebude, co však zbytek grupy??? Má to cenu šplhat na Nevisa? Ale, co si dělat vrásky, jejich boj: a jejich rozhodnutí, a moje zbytečná starost.
Prvním počinem je objezd místního Lochu (jmenuje se Leve). Jízda v single-módu má jednu velkou výhodu, jedu si tak, jaká je libost. A ta je teď značně pomalá. Padesátkou, šedesátkou, motám si to podél čáry příboje, nemusím se stresovat, zdali stíhám tryskojezdce čili nic. Kinlochleven (viz
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/kinlochleven/kinlochleven/) je ve všedním dopoledni značně ochrápané hnízdo, nikde ni dušičky, krám má však otevříno. Cedulka ukazuje, že tu poblíž jsou jakési vodopády, no, ale, na konci uličky je parkoviště, a pak prej po svejch, výletníku! Hmmm, tak rád bílou vodu zase nemám, abych se někam plouhal navlečenej v plným motorkářským, tudíž razím dál, k ústí lochu. Jen tak pro prču si zastavím oproti našemu kempu, tedy popravdě, o kousek dál, neb přímo proti není možno, a chvilku v poklidu nasávám atmosféru liduprázdného a zataženého dopoledne. Má to cosi do sebe.
V ústí fjordu se napojím na hlavní pobřežní silnici, která mne protáhne poměrně zastavěnou oblastí až do střediska, Fort Williamu. Z městečka čouhá organizovaný turismus všema otvorama. Hotely, guest-housy a obdobný balast, naštěstí je tu obchvat, který mne ušetří toho nejhoršího. Ještě chvilku pokračuji směrem na Iverness, ale hnedle první odbočka vlevo je ta moje. Dovede mne asi jedním kilometrem k osadě Banavie, kde je dnešní první "point of interest". Zde totiž do Loch Linhe ústí Caledonian Canal. Komu to nic neříká (jako že asi všem:), tak vězte: tektonický zlom, který se odtud táhne severozápadním směrem až na pobřeží Severního moře, se přímo nabízel jako možnost, ušetřit lodní dopravě trmácení kolem divokých a značně nebezpečných vod severního a severozápadního Skotska. Až inženýr Thomas Telford se koncem osmnáctého a počátkem devatenáctého století věnoval problému tak, že pod jeho vedením byl kanál, využívající řetězu jezer v údolním zlomu, v roce 1820 dokončen a předán do užívání. Jasně, jednotlivá jezera mají rozdílnou nadmořskou výšku, takže je bylo nutné soustavou zdymadel propojit. A nejmohutnější soustava osmi zdymadel (nazvaná Neptun's Staircase, tedy Neptunovo schodiště) je právě zde, na konci Loch Linhe. Takže, bonbónek pro Bašníka:.... (viz
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/inverness/caledoniancanal/index.html,
http://www.scottishcanals.co.uk/,
http://www.waterscape.com/Caledonian_Canal,
http://www.treasuresofbritain.org/caledoniancanal01.htm,
http://www.canals.btinternet.co.uk/canals/caledoniancanal.htm).
Při cestě zpět dolů k mašině chci ještě navštívit malé "heritage center" v jednom z domků, ale mají ještě (nebo stále?) zavříno, tak utřu.
Za Gairlochy překonám kanál otáčivým mostem, za osadou ve svahu stavím na polední přestávečku. Posadím se na kraj lesa, čumím na masív Ben Nevisu zachumlaný v mracích (copak asi šplhouni, jak se jim líbí v nízké oblačnosti?) a žvýkám prostý, leč hodnotný a vydatný motorkářův oběd. Nepřecpávám se... ani moc hlad nemám.
Pár kilometrů okresky mne donese k hlavní silnici, vedle křižovatky stojí mě už velmi známý pomník britských commandos. Ti zde měli za války hlavní cvičiště, drsné podmínky zdejší přírody výcvik jen zrealističtěly. Nicméně, i když to tu znám, stejně si tady udělám zastávku, zrovínka jako před šesti lety s Janou (viz
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/speanbridge/speanbridge/ ). Tehdy jsme tady byli skoro sami, dneska je prostranství skoro zaplněno školními výlety. Malí Skoťáci a Skoťačky tady řádí, vřeští a lítají, inu zcela v tradici "free" výchovy, požadavku to dnešní doby. Hmm, no nechci bejt gerontním zapruděncem, ale přeci jen, vše má mít svoji míru.
Trasa výletu mne vede na severovýchod podél Loch Lochy. Taky zde se zastavím, asi uprostřed jezera je na břehu parkoviště s malým občerstvením. Využiju ho, a dám si pořádné poobědové kafe.
Pokračuju dále v již započatém směru přes Invergarry na Fort Augustus. Opět mne otáčivý most přenese na východní břeh, koutkem oka zahlédnu vlevo jakýsi lanový most, zjevně sice neužívaný, ale udržovaný. Ještě asi kilometr přemýšlím, co a jak, nakonec se otáčím a vracím se k zdá se technické památce, Bridge of Oich (viz
http://www.greatglenway.fsnet.co.uk/section3.html).
Několik kilometrů hlavní silnice mě přivedlo až na pokraj Fort Augustus, kde bych měl podle plánu odbočit vpravo tak, abych objel Loch Ness a vrátil se po opačném břehu. Na křižovatce však hlídkuje dopravní policista, který staví všechny a něco každému vysvětluje. No, to jsem zvědav, oč kráčí. Taky mně se policajt věnuje, a objasňuje, že hlavní silnice za Invermoristonem je uzavřena z důvodů nehody, a bude mimo provoz ještě tak asi čtyři hoďky. No, pro mne to znamená totální destrukci plánů pro tento den!
Co dál, dumám na kraji nad mapou. Moc variant nezbejvá. Nakonec se rozhodnu, že dojedu do Invermoristonu (do něj je silnice průjezdná), pak zahnu vlevo a udělám si smyčku skrz Glen Moriston, Glen Loyne a Glen Garry zpět do Invergarry.
Jak jsem rozhodl, tak činím. Podél jižního cípu Loch Ness jedu liduprázdnou silnicí celkem ne moc záživnou krajinou, než uhnu do Glen Moriston. Tady už to začíná být zajímavější, perfektní silnice se vlní proti říčce, kolem poměrně hustý a souvislý les, což není až tak ve Skotsku obvyklé. Pěkně se mi jede, až zastavím u menší přehrady přibližně tak ve třetině údolí. Další přehrada mne čeká kousek za odbočkou na Invergarry, je o dost mohutnější, stejně tak jako jezero za hrází, Loch Cluanie (viz
http://www.geograph.org.uk/photo/193219). Stavím přímo u hráze, a s foťákem se vydám na malou procházku, kam až mi to skalnatý terén dovolí. Zase je tady fajn, opět nikde nikdo, jen já a drsná a rázovitá skotská příroda.
Cestou do Invergarry dělám opět dvě fotozastávky, jednu nad Loch Loyne a druhou těstě pod sedlem s výhledem na Loch Garry. I tady je lidí minimálně, sem tam projede auťák, no a aby někdo zastavil, tak to vůbec.... Počasí už se definitivně vylepšilo, bílých obláčků je na modré obloze pouze tolik, aby se potěšilo oko fotografovo, teplota se motá kolem pětadvacítky, tedy taktéž nic dramatického. Prostě a jednoduše, paráda!
Ale bohužel, přede mnou je návrat, díky skotské silniční síti prakticky ve stejné stopě. Ale zase tak to nevadí, pohled z opačné strany může být odlišný a přínosný.
Díky změně plánu ještě dost času, uhnu tedy za Spean Bridge vpravo na místní silničku. Doufám, že mně přivede ke kanálu, leč nestává se tak. Mapa není zase až tak podrobná, silnička se motá sice příhodným směrem, od vlastního kanálu mne však dělí nevysoký, ale neprostupný hřeben. Takže jen pomaličku jedu pastvinami, kolem farem a všudypřítomných ovcí, a splývám s poklidnou krajinou.
Cestu zpět k visitor's centre už si užívám víc, občas si zkusím nějakou tu zatáčku střihnout. Moc to nejde, ale lepší se to.... psychoblok je svinstvo.
Předvoj i zbytek výpravy (tedy, až na Itala...) jsou poměrně zbědováni, hlavně zdá se podcenili sluneční faktor, a nyní tak některé jejich partie připomínají čerstvě vařené langusty. Promptně mi vyžahnou zbytek vody, neboť koldokola se žádný důvěryhodný zdroj nevyskytuje. Pomalu na sebe nasoukají svoje cestovní odění, a vydáme se na cestu do kempu.
Protože je dost času, dávám si na své večeři trochu více záležet, no a na výsledku je to poznat, docela se to dá i jíst. A protože pivka je dostatek, tak večerní program nemá chybu. Netrvá moc dlouho, únava společníků a zahájení letového dne midžů nás brzičko zažene na kutě. Předtím ještě zkouším čerstvě zakoupený roztok, a zdá se, že na mně funguje. Potvor dosedá minimálně, a ty co sednou, takřka ihned odcházejí do midžího nebe. Trasa: Caolasnacon Camping and Caravan Camp, Kinlochleven, Fort William, Banavia, Achnacarry, Gairlochy, Commando Memorial, Loch Lochy, Invergarry, Bridge of Oich, Fort Augustus, Invermoriston, Loch Cluanie dam, Glen Loyne, Glen Garry, Fort William, Glen Nevis, Onich, Glencoe, Caolasnacon Camping and Caravan Camp Ujeto: 265 km Tank: Great Glen Trading Centre Fort Augustus 11,50 l 11.49 L, Onich Services 8 l 7.60 L.
|